Pages

Thursday, May 12, 2011

Pengembaraan Jeff Dan Usop Part 7

Ahhh...Suatu pagi yang indah,sungguh nyaman udaranya.Unggas2 merancakkan suasana,kelihatan sekawan beruk sedang berparti diatas pokok.Dua orang lelaki yang dikhuatiri 'buang tebiat' sedang berjalan menyusuri lorong kecil didalam hutan tersebut.


hutan?

'Apa semua ni Brader Usop'

'Hang tanya aku apa ni?Ni la hutan bongok.Tu la dok bandaq sampai x kenai hutan'

http://www.smileycodes.info
baik jadi orang asli

'Bukan macam tu la,saya kenal la ni hutan,apa kita nak buat kat sini?'

'Oooo,tanya la awai2.Yeah!!Kita akan mengembara menakluki dunia!Hahahaha!!'

http://www.smileycodes.info
dalam hutan ni?

'Err,ahh.Hang tau apa,melalui hutan ni pun kita boleh menakluki dunia tau'

'Apa2 la,nak buat apa sekarang?'

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Setelah beberapa ketika....
'Tonyoh lagi,hahaha!!'

'Saya dah penat la brader'

'Apa la hang ni,pak hang usaha hantaq surat suruh aku ajaq hang jadi lelaki sejati.xkan nak buat unggun api pun x reti?'

http://www.smileycodes.info
tapi x ada lighter la

'Hang ni memang bongok,dalam hutan mana ada lighter.Kita kena tonyoh dan gosok2 kayu sampai menyala'

'Brader buat la,saya memang x pandai pun(pasrah)'

'Mai aku buat,aku dulu bekas askar tau.Bukan setakat unggun api,hutan pun aku dah bakar tau'


ada 4 cara

Usop terus membebel sambil menerangkan cara2 yang betul untuk membuat unggun api.Dia juga dengan gah menceritakan pengalamannya ketika menjadi seorang askar pada suatu masa dahulu.Jeff hanya mengangguk dan kelihatan teruja.

'Ooo..maknanya brader ni memang terer la sampai berjaya memikat isteri kepada jeneral tentera Jepun dulu?'

'Memang pun,aku la askar yang paling terer sekali,hehehehe'

http://www.smileycodes.info
i askar terhebat
Jeff yang terlalu lurus terus mempercayai kata2 dusta Usop

'Jadi kenapa brader berhenti jadi askar?'

'Homesick'

'Ooo....(sambil mengangguk)'

'Dah la,ni aku nak tunjuk cara2 yang betul nak buat unggun api,hang kena cari daun2 kering'

'Oooo..lagi?'

'Kayu2 kering,buat macam ni haa'


Usop menggosok sebatang kayu kecil diatas timbunan daun2 kering.Setelah sejam...

'Jadi?'

''Ish,hang kena sabaq bila dok dalam hutan'(cover)

'Oooo...'

'Jeff,tengok sana!!'



ada beruk lambai2 kat hang

'Betul ke?Mana?'

Sementara Jeff mencari-cari beruk yang dimaksudkan ,Usop menyalakan api menggunakan lighter yang disorok didalam topinya lalu menyimpannya kembali dengan pantas.

'Laaaa...hang lambat,beruk tu dah berambus dah.ni haa api aku dah siap'

'Waaaa..memang betul la brader ni terer,kagumnya.'

http://www.smileycodes.info
terernya brader Usop!

p\s:to be continued

No comments:

Post a Comment